Faalangst

september 2021

´Ik heb faalangst!´ Deze zin nemen wij misschien allemaal wel eens in onze mond. Wanneer wij iets voor het eerst gaan doen, iets heel spannend vinden óf juist om ergens onderuit te komen. Maar wat is dat nou eigenlijk en heeft echt iedereen faalangst? Is het een diagnose en wat voel je eigenlijk als je er last van hebt?! In dit blog neem ik je mee in de wereld van Faalangst.

Lees hier verder!

Vroeger was alles beter

Juli 2021

Rust, reinheid en regelmaat, wie is er niet groot mee geworden!?
Ik ga het niet hebben over vroeger en zeker niet dat vroeger alles beter was (wat ik misschien stiekem wel denk).

Toch red je het mijns inziens niet (meer) met alleen de 3 R-en. Maar om niet direct voor oude zeur uitgemaakt te worden, zal ik uitleggen hoe ik hierover denk......

Lees hier verder.

Alles valt óf staat met mindset!

Mei 2021

Ik hoor je misschien denken: ‘weer zo’n populair woord, dat je de laatste tijd te vaak hoort’. Ja, dat kan kloppen, dat is niet omdat het ineens een populair woord is maar omdat er steeds meer onderzoek naar gedaan wordt. Het hebben van een goede mindset is helpend voor jong en oud, man en vrouw, hoog of lager opgeleid. Het maakt niets uit. Nu is het ook weer niet zo dat al je dromen uitkomen met een goede mindset maar…….het maakt vooral het leven voor jezelf een stuk gemakkelijker.

Carol Dweck
Carol Dweck, misschien zegt die naam je iets, is een Amerikaanse psychologe. Carol raakte 30 jaar geleden al geïnteresseerd in hoe met name, kinderen omgaan met successen en teleurstellingen. Hiervoor bestudeerde zij en haar collega’s het gedrag van duizenden kinderen. Zij introduceerde de begrippen Fixed en Growth mindset, een vaste of een groei mindset. In gewone taal gezegd: Carol en haar collega’s kwamen erachter dat er een duidelijk verschil is tussen de twee mindsets. Kinderen die hun successen vooral toeschrijven aan anderen, toeval of geluk (vaste mindset). Én kinderen die hun successen toeschreven aan zichzelf (groei mindset).

Als je weet!
En wow, wat een verschil kan dit maken! Als je toch gelooft dat je tot alles in staat bent, altijd meer kunt leren én wat je hebt bereikt vooral aan jezelf kunt toeschrijven. Als je weet dat je elke dag een beetje meer kunt leren, wil je dit toch bereiken? Als je weet dat wat eerst moeilijk is, steeds gemakkelijker wordt, dan blijf je jezelf toch inzetten?! JA! Toch hebben veel kinderen én volwassenen een vaste mindset. Denk maar eens na, zeg jij wel eens iets als: ‘Ik ben niet goed in tekenen’ of ‘Uit mijn hoofd rekenen heb ik nooit gekund’. Hele simpele voorbeelden van een vaste mindset. Misschien wíl je niet leren tekenen maar dit wil niet zeggen dat je het niet kunt leren.

Verander je mindset
De resultaten van meerdere onderzoeken laten zien dat het hebben van een groei mindset, een zeer grote rol speelt in schoolprestaties en -motivatie. Verander de mindset van je kind en dit zal effect hebben op schoolwerk, zelfbeeld, motivatie én welbevinden! Wij als ouders en leerkrachten van de huidige generatie kinderen, kunnen alle kinderen leren met de juiste mindset naar zichzelf te kijken. Bloemen bloeien immers waar ze ruimte krijgen, mensen ook.

Lieve groet,

Danielle van Meenen

Wat doe je voor werk als intern begeleider?

maart 2021

Dat is de vraag die ik vaak krijg van mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn. Tja, het is toch een beetje zo’n onderwijsterm: intern begeleider. Ik begeleid iets en het zal wel intern zijn, zoveel halen de meeste mensen er nog wel uit. Misschien komt de verwarring ook voort uit de verschillende termen die ervoor zijn: IB-er, zorg-coördinator, zorg specialist, zorg coach en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar wat doe ik dan eigenlijk?

Divers takenpakket
Hoewel mijn hoofdtaak bestaat uit het coördineren van de leerlingenzorg binnen school, is het takenpakket van een intern begeleider heel divers. Ik ken geen twee intern begeleiders, vanaf nu IB-er genoemd, die precies hetzelfde takenpakket hebben. Dit is ook waarom het werk mij zo aanspreekt. Naast het coördineren van de leerlingenzorg heb ik een adviserende en coachende rol binnen het team. Ik sta heel nadrukkelijk naast de leerkrachten om samen met hen, ouders én kind het meest passende onderwijs te bieden. Ik hoor je denken: ‘Ja leuk allemaal, maar wat dan?’

Mijn week
Een kleine greep uit mijn werkweek als IB-er:
De week begint natuurlijk altijd met het lezen en wegwerken van de meeste urgente mail. In deze Coronatijd gaat er uiteraard veel online of via de mail. Overleg met mijn directie hoort hier natuurlijk ook bij, wat zijn belangrijke ontwikkelingen en wat staat er op de planning? Nu de kinderen weer naar school zijn, is het goed om te meten waar zij staan. En nee, ik spreek niet over achterstanden, daarmee leg je, wat mij betreft,  de focus verkeerd. Nee, ik wil meten wat de nieuwe beginsituatie is van de kinderen. Het maken van een toets planning hoort hierbij. De juiste ondersteuning hierbij zoals audio-ondersteuning, toeten in een klein groepje, het is allemaal maatwerk. Veelvuldig overleg met collega’s om kinderen te bespreken, hoe is hij/zij terug gekomen op school en wat is er nu nodig? Overleg met logopedie en dyslexie behandelaren over online en/of fysieke behandelingen. Hiernaast begeleid ik enkele Levelwerk kinderen, kinderen die in hun onderwijsprogramma verrijkend werk krijgen aangeboden. Deze week stonden er ook gesprekken gepland met kinderen vanuit mijn hoedanigheid als vertrouwenspersoon. Ten slotte tussendoor even naar buiten om pleinwacht te lopen én een frisse neus te halen. En dan ben ik vast en zeker nog heel veel vergeten!

Mooiste vak dat er is?
Misschien lees je dit, ben je werkzaam in een hele andere branche en denk je: ‘Aaah, ik moet er niet aan denken!’ Geloof mij, ik vind het heerlijk. Een dynamische week met zeer uiteenlopende werkzaamheden, blije kinderen, vrolijk lesgevende leerkrachten én tevreden ouders, dat is een topweek! Doorgaans vind ik dat ik het mooiste vak van de wereld heb, hoewel er uiteraard ook andere kanten aan de medaille zitten. Als ik de media de laatste tijd moet geloven en alles wat er over het onderwijs geschreven staat, zou je er bijna droevig van worden.

Gelukkig voor mij, lees ik dat niet allemaal en kan ik zo in mijn eigen blije ‘Corona-bubbel’ blijven.

Lieve groet,
Danielle van Meenen

 

De voordelen van Corona

januari 2021

Oké, je verklaart mij misschien voor gek met deze titel! Ik weet het en toch weet ik zeker dat die er zijn. Sterker nog het afgelopen jaar was persoonlijk één van mijn betere jaren. Ik kan het woord ‘Corona’ eigenlijk niet meer horen. Het woord op zich zonder zijn lading, ziet er best gezellig uit. Het zou iets te maken kunnen hebben met een feestje, een buitenlandse feestdag, mooie kleding (heb jij ook zo’n mooie Corona-jurk) of misschien zelfs wel aan een lekker biertje 😉

Negatieve lading
Maar nee, het woord Corona heeft een zeer negatieve lading. Het staat voor zoveel wat het afgelopen jaar NIET kon of mocht, het staat voor verlies en pijn. Hoe heftig en ernstig ook, hier gaat dit blog dus niet over. Dit blog gaat over de vóórdelen van Corona. Ik noem er een paar die mijn privéleven het afgelopen jaar prettiger hebben gemaakt:

  • Meer tijd met mijn dochters en hen zien ontwikkelen.
  • Veel, heel veel wandelen, wat goed is voor lichaam en geest.
  • Tijd voor persoonlijke ontwikkeling en rust.
  • Minder sociale verplichtingen.
  • Andere invulling van tijd i.p.v. rennen naar dansles, zwemles en vriendinnetjes.

De voordelen van de crisis
Ook in mijn werk zag ik het afgelopen jaar voordelen van de Corona-crisis. De flexibiliteit waarmee leerkrachten, ouders én kinderen de situatie aan zijn gegaan maakt mij zelfs trots. Ouders leren nieuwe dingen, zoals ‘wat is nou eigenlijk Google classroom’? Ouders zien met welke didactische stof hun kind eigenlijk op school bezig is. En ja ouders, soms is het even diep graven naar al die kennis die je zelf hebt opgedaan op de basisschool of hierna. Leerkrachten ontwikkelen iedere dag nieuwe vaardigheden, het opnemen van Youtube-filmpjes en op een eigen kanaal zetten is er één van, hoe tof is dat?! Of het spelen van online bingo met je hele klas, ik neem er mijn petje voor af.

Mindset
Laten wij kijken naar wat goed gaat, wat wij uit deze crisis kunnen halen en leren. Wellicht heeft het wel een positief effect op de rest van ons leven, wie zal het zeggen? De juiste mindset heeft mij de afgelopen tijd hierbij geholpen en dat is zeker niet altijd makkelijk. Wat zeg je eigenlijk tegen jezelf elke dag? Is dit positief of negatief en hoe beïnvloedt het je gedrag? Jouw inzet is dé weg naar verandering. Kies ervoor om de andere kant van Corona te zien, zonder de ernst te negeren. Kies ervoor om er elke dag weer een feestje van te maken en kies ervoor om het glas halfvol te zien.

Kleiner glas
Lukt dit niet, gooi het dan over in een kleiner glas en je glas wordt vanzelf voller. 😊 Kinderen leren in deze tijd gelukkig hele andere vaardigheden; het omgaan met uitgestelde aandacht, plannen, discipline en nog veel meer. Is dit niet net zo belangrijk, of wellicht nog belangrijker?

Ja, Corona is verdrietig, verschrikkelijk én ongekend heftig, daar wil ik niets aan af doen. Zorg dat je hiernaast alleen ook aandacht hebt voor al het kleins wat wel lukt en kan!


Lieve groet,

Danielle van Meenen

Hoe ben ik hier beland?

oktober 2020

 

Jaaaa…….het is zover! Na jaren van dromen, de ideale tijd bepalen én meegesleurd worden door de waan van alledag is het dan zover: ik open mijn eigen praktijk! Toen ik in 2004 mijn passie voor het onderwijs ontdekte, werd ook al snel de wens van een eigen praktijk geboren. Toen nog zonder enorme rugzak vol kennis en ervaring. Door de jaren heen heb ik veel nagedacht over mijn eigen praktijk, met mijn eigen visie, aanpak én niet te vergeten fantastische ouders en kinderen om te helpen. Toch leek het iedere keer zo ver weg!

Maar nu is het dan toch zover!
Zoals jij misschien ook om je heen hoort en/of zelf voelt, is de Corona-crisis, de bijbehorende maatregelen én de Lockdown, een bizarre tijd voor iedereen. Voor mij was, met name de Lockdown, ook een tijd van bezinning. Veel van het sociale leven viel weg, je was aangewezen op je eigen gezin, huis, werk (als je daar al heen kon). Tijdens deze periode heb ik veel gewandeld, dit deed ik altijd al maar nu was het vaak het enige 'uitje' van de dag. Zoals zo vaak, merkte ik dat ik in de natuur tot rust kom, ruimte heb om na te denken én nieuwe doelen voor mijzelf kan stellen. Als ik de kennis en vaardigheden heb én de wens om een eigen praktijk te starten, waarom dan niet juist nú?! Wat nu als ik niet langer wacht maar het gewoon ga doen? Wat nu als ik mijn hart achterna ga? Wat nu als ik daadwerkelijk die kinderen kan helpen die dit zo nodig hebben?

 

En daar ben ik dan!!

Welkom bij Kinderpraktijk Veerkracht!

 

Lieve groet,

Danielle van Meenen